Kasserer

En typisk arbejdsfordeling i en bestyrelse af en forening, er mindst med en formand, en kasserer og en sekretær + et menigt bestyrelsesmedlem. Meget ofte vælges også en næstformand og flere bestyrelsesmedlemmer og nogen gange endda suppleanter til medlemmerne.

De helt centrale roller i foreningens drift har formanden og kassereren, der sammen står for at holde styr på foreningens økonomi ved både at opkræve betalinger (kassereren) og bestille / indkøbe til foreningen (ofte formanden).

Kassererens arbejde i foreningen

Der er meget stor forskel på, hvor meget arbejde som forventes af kassereren alt efter foreningens størrelse og kompleksitet.
Det vil ofte være forventet, at kassereren jævnligt afstemmer økonomien ved at lave debet / kredit kassekladde og indfører udgifter / indtægter i et løbende regnskab.

Her vil det være nødvendigt med nummerering af hver kvittering for udgifter og anmærkning på selve kvitteringen, om hvilket medlem af foreningen, der har lavet et udlæg og dermed fået refunderet penge.
Meget ofte føres regnskaber for mindre foreninger i et større Excel-ark, hvor kvitteringer og fakturaer gemmes i en mappe.

Kontrol over medlemmernes data vil typisk også være kasserens arbejde f.eks. navn, adresse, tlf etc.

Kasserer i forening

Kassereren er også et sikkerhedsled i foreningen

Har I ikke indskrevet i jeres forenings vedtægter, at formanden altid skal have godkendt udgifter over et bestemt beløb hos kassereren, er det en rigtig god ide, at overveje det. Det gør underslæb og uenigheder har svære ved at opstå og det giver også medlemmerne en følelse af, at der er fuld kontrol over økonomien - intet kan gå galt.

Som kasserer, er det derfor vigtigt at bede formanden efterleve vedtægterne, så det bliver kutyme og du som kasserer sikrer vedtægterne overholdes. Et bestyrelsesmedlem kan retsforfølges ved at have handlet ved fortsæt f.eks. ved ikke at have stoppet formanden i underslæb eller forkert brug af foreningens midler (noget der ikke var aftalt).

Kassereren har et stort ansvar

Formanden og kassereren er ofte de to personer i en forening, der arbejder flest timer med driften af foreningen.
I nogle foreninger skal kassereren selv opstille regnskab og balance, i andre hyres en revisor til at opstille regnskabet pba. de førte bilag.

Det er naturligvis også muligt, at få en revisor til at føre alle bilag og på den måde sørge for alt er ført korrekt og aflaste kassereren.
I det tilfælde vil kassererens rolle primært være, at godkende udgifter og sørge for indtægterne.
Herudover naturligvis også at have det fulde overblik over alle konti ved hvert bestyrelsesmøde.

Hvad kræver det at være kasserer?

Som udgangspunkt skal du have lært om debet / kredit, og forstå en resultatopgørelse samt en balance.
Skatteteknisk er det sjældent nødvendigt, at du har indgående kendskab, det vil en tilknyttet revisor have.

Skal du føre og indberette alt selv, ja så er det næsten nødvendigt, at du enten allerede er uddannet inden for regnskab, eller tager et kursus i foreningsregnskab.
Der findes masser af weekendkurser, som foreningen naturligvis kan fratrække.

Holdsport kan hjælpe

Som kasserer har du brug for alt den hjælp du kan få til let foreningsadministration og Holdsport.dk er her din ven. Et system udviklet kun til at hjælpe dig med at få kontingenterne helt rigtigt ind på kontoen, booket baner ud korrekt og ført alle bilag i samarbejde med flere af de mest brugte regnskabsprogrammer.
Det er gratis at lave en profil, og oprette en klub, så du kan se hvordan systemet virker.


Kom i gang nu - Opret profil


Klar til at komme i gang?

Udforsk Holdsport, eller opret en konto med det samme og begynd at administrere din klub. Du kan også kontakte os for at få hjælp til opsætningen af din klub.
Hvad koster det?
Hvilke behov har din klub? Basis eller PRO abonnement?
Priser
Funktionsoversigt
Ingen 2 klubber er ens. Vores funktioner dækker dine behov.
Funktionsoversigt