Ny bestyrelse i Odense Basketball Klub

Odense Basketball Klub
3. jul. 2024

Kære medlemmer af Odense BasketBall Klub.

 

Vi håber, I nyder sommeren!

Vi har haft ekstraordinær generalforsamling den 17. juni og det første møde i den nye bestyrelse, og vi vil gerne dele nogle spændende opdateringer med jer.

 

Kort fortalt er OBBK truet på økonomien. Vi må gøre nødvendige tiltag, stå sammen og se fremad og skabe noget større for Odense basketball. I den nye bestyrelse vil vi gøre klubben og sporten mere synlig i byen. Vi skal “eje” Havnepladsen og Nonnebakken, så det bliver klart for alle, at Odense BasketBall Klub er åben for alle, hele året.

Generalforsamling

På den ordinære generalforsamling 27. maj blev det klart for alle fremmødte, at William Bond har løftet et kæmpe arbejde med at drive klubben de sidste mange år. En virkelig stor opgave han har taget på sig. Umuligt at løfte alene!
Nu har han brug for at skrue ned for indsatsen i OBBK og fokusere energien i Børnebasket Odense, som bidrager til mange nye unge OBBK’ere og ikke mindst på sin familie.

 

Et budget for 2025 kunne ikke fremlægges på den ordinære generalforsamling og der var ikke nye kandidater til at erstatte de fratrædende fra bestyrelsen, som ikke ønskede genvalg. Derfor måtte der afholdes ekstra ordinær generalforsamling. Det viser sig at økonomien i klubben hænger ikke sammen. OBBK har kørt med underskud de sidste par år, og vi skal virkelig være omhyggelige for ikke at ende med underskud i år – det må ikke ske. I forbindelse med den ekstraordinære generalforsamling har vi gennemgået klubbens budgetter og skåret ind til benet, hvor det er muligt. Konklusionen er, at det ser ud til at det skal nok gå, dog ikke uden konsekvens. Det handler om klubbens eksistens, og det ser ud til at klubben overlever, MEN det kan kun ske, hvis vi løfter i flok for både at erstatte Williams kæmpe indsats, og for at tage OBBK skridtet videre til en solid klub med ambitioner om noget større end økonomisk overlevelse.

 

Ny bestyrelse

Den nye bestyrelse er sammensat bredere end før, og at driften af klubben ikke nødvendigvis ligger alene hos bestyrelsen! Vi vil gøre, hvad vi kan, for at skabe en klub, der løfter i fællesskab og skaber gode basketball oplevelser for alle.

Vores ønske er at skabe stabilitet i klubbens fundament og skabe en fortælling omkring Odense BasketBall Klub, som kan ses, høres og mærkes.

Det kræver struktur og strategi - og en fælles plan om at nå målet.

 

Vi har delt mange af driftsopgaverne ud i forskellige udvalg, der hver har et klart fokus og formål. Vi kommer til at bede om meget mere hjælp end før for at kunne drive klubben. Jo flere der kan hjælpe på forskellige tidspunkter, jo mindre kræver det af den enkelte… og arbejdet bliver sjovere, når vi er sammen om det.

 

Sidder du og tænker, at du har lyst til at hjælpe, så meld dig endelig på banen.

Skriv en mail til én fra et af udvalgene - du kan finde dem på Hjemmesiden her.

 

Træner

Der er styr på de fleste trænere til den kommende sæson, men vi mangler stadig trænere til U17 gul og U15 piger.
Så hvis I har lyst eller kender nogen, så tøv ikke - skriv endelig til Mike Gornitzka eller Jeppe Ellemand.I kan finde deres kontaktoplysninger her.

 

På trænersiden ser det således ud:

 

         •       Senior 1. div samt U19: Dwayne

         •       U17 rød: Alexander + NN

         •       U17 gul: Marie + NN

         •       U15 rød: Alexander + NN

         •       U15 gul: Mette Emilie + Dorthea

         •       U15 grøn: Jeppe + Thao

         •       U15 piger: NN + NN

 

 

Økonomi

 

Manglende kontingents betalinger. Vi har en del udestående kontingenter, specielt senior holdene har mange udestående kontingenter (ca. 30%) - på 1 divisionsholdet er der 5 ud af 11 der ikke har betalt for forårssæsonen, desuden er der også en del manglende betalinger fra Pay and Play…. det er simpelthen for sløvt, der er sendt rykkere afsted!

 

Kontingentjustering

Lille prisstigning på det halvårlige kontingent:

         •  Seniorkontingent (2x træning): 1.300 kr.

         •  Ungdomskontingent (U15, U17, Pigehold): 1.300 kr.

         •  Seniorkontingent (1x træning): 900 kr.

         •  Kørestolsbaket: 900 kr.

         •  Ny til basketball 5. herrer: 600 kr.

         •  Pay n play: 30 kr. pr. gang

 

Dommerbord

Der er ikke længere betaling for den tjans. Der er simpelthen ikke økonomi til det.

Det bliver i stedet, som tidligere en del af det man som spiller byder ind med til. fællesskabet. Der vil blive lavet rotation mellem holdene og et af udvalgene vil stå for ”uddannelse i at være ved dommerbord” for de som ikke kender til det.

 

Kørselsgodtgørelse til kampe

Betaling for kørsel bliver fremadrette ikke afregnet med klubben, det må man klare individuelt, giv chaufføren en krammer og en tyver, eller hvad I kan blive enige om. OBS: Refusion i kørestolsbasket ændres dog ikke, da man her har en solid indtægtsbase fra fonds- og legatmidler specifikt rettet mod denne afdeling. 

 

Visioner for klubben

……vi strammer ikke bare, vi ser også fremad. Vi i bestyrelsen vil gøre alt, hvad vi kan for at skabe yderligere luft i økonomien fremadrettet. Der er 3 primære indkomststrømme:

         •  Fonde

         •  Sponsorer

         •  Frivilligt arbejde

 

Når vi har fået fundamentet på plads, kan vi begynde at arbejde på en fjerde måde at få økonomi ind i klubben, nemlig gennem arrangementer og events.

 

Vi vil gøre klubben og sporten mere synlig i byen. Vi skal “eje” Havnepladsen og Nonnebakken, så det bliver klart for alle, at Odense BasketBall Klub er åben for alle, hele året.

 

Den ny bestyrelseskonstellation:

Vi har valgt følgende til bestyrelsen:

 

         •  Formand: Ying Chen (spillet i klubben som han var 10 år. Spiller på 3. herre holdet,

         •  Næstformand: Jakob Holme ( far til U17 spiller)

         •  Kasserer: Kim Hartvig (far til U17 spiler)

         •  Bestyrelsesmedlem: Johannes Fink Kjeldgaard (1. holds- og U19 spiller)

         •  Bestyrelsesmedlem: Anne Hansen (mor til U17 spiller)

         •  Bestyrelsesmedlem: Carsten Lund (far til U17 spiller)

         •  Bestyrelsesmedlem: Mike Gornitzka (far til U17 spiller)

         •  Bestyrelsesmedlem: Simom Adel ( Træner)

         •  Bestyrelsesmedlem: William Bond (Repræsentant for Børnebasket Odense)

 


Frivillig udvalg:

For at styrke vores klubarbejde har vi nedsat flere udvalg:

 

•  Drift udvalg: Fokus på databaser, generalforsamling og årsplan.

•  Økonomi udvalg: Regnskab, bogføring og kontingent.

•  Træneransvarligt udvalg: Rekruttering og koordinering af trænere.

•  Kommercielt udvalg: Sponsorater, fundraising og SoMe.

•  Frivillig udvalg: Rekruttering af frivillige til deltagelse i koncerter med mere.

•  Turnerings- og dommerudvalg: Turneringsledelse og dommerrekruttering.

Du kan se mere om udvalgene og frivillighed i Odense Basketball klub her:

 

Opstart af sæson 2024/25:

 

         •  12. august: Introduktionstræning for nye U15 spillere fra Børnebasket.

         •  13. august: Tip-off for alle medlemmer i HC Andersen Hallen.

 

Vi ser frem til en spændende sæson med jer alle!

Har I spørgsmål eller ønsker at deltage i et udvalg, så tøv ikke med at kontakte os.

 

Med venlig hilsen,

Bestyrelsen i Odense BasketBall Klub

Klar til at komme i gang?

Udforsk Holdsport, eller opret en konto med det samme og begynd at administrere din klub. Du kan også kontakte os for at få hjælp til opsætningen af din klub.
Hvad koster det?
Hvilke behov har din klub? Basis eller PRO abonnement?
Priser
Funktioner
Ingen 2 klubber er ens. Vores funktioner dækker dine behov.
Funktioner