Player_slider

Træningsøvelser

Fodtræning

Beskrivelse af øvelsen: Hop på et ben fra side til side (øvelse i video A0210 i Fod & Ben i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne fodøvelse styrker dine muskler i foden. Styrker dine ledbånd og muskler omkring fodledet. En enkel øvelse til at undgå forstuvninger i fodled. Kan også bruges som et led i genoptræning efter en skade som for eksempel en forstuvet ankel. God øvelse til opvarmningen for eksempel ved løbetræning og idrætter med retningsskift.

I idræt, uanset hvilken idræt du træner, så er stærke fødder en forudsætning for at kunne være aktiv.

Udførelse: Forestil dig, at der er en streg (linie), du skal hoppe over. Udfør øvelsen med hop over en streg eller en snor. Fokusér på kropsholdningen, så du kan holde balancen. Tilpas hastigheden. Gerne på en måtte eller andet blødt underlag og uden sko.

Kontinuitet er et nøgleord i træningen og i den fysiske træning. Anvend øvelsen som en del af opvarmningen gerne i omklædningsrummet og træn fodledet uden sko. Du kan også bruge træningsøvelsen til hjemmetræning! Kan trænes i forbindelse med at du venter på bussen:-) eller inden løb.

Anbefalet gentagelser og sæt: 20” - 40" x 1 - 3.

Øvelserne på Holdsport er sammensat af Mats Mejdevi fra træningsplatformen Sportbasics.

Populære øvelser
Gør som 564.000 andre og opret dig hos Holdsport